Semesterupplevelser
Vem är ansvarig?
Ansvarig arrangör är VisitTo.
När blir ditt köp bindande?
Bokningen gäller så snart VisitTo bekräftat den, och när du betalat den överenskomna anmälningsavgiften och/eller hela summan för aktuell bokning.
Är det någon bokningsavgift?
VisitTo tar inte ut någon bokningsavgift när du bokar.
När ska du betala?
När det gäller SEMESTERUPPLEVELSE skall du betala för bokningen som senast vid den tidpunkt som framgår av bekräftelsen.
Om du väljer att betala din bokning med kreditkort har du därefter valet att betala din bokning i sin helhet vid bokningstillfället, alternativt dela upp din betalning i två delar. Första delbetalningen sker vid bokningstillfället, och resterande 90 % sker senast 40 dagar innan ankomst. Gör du en bokning 40 dagar eller mindre innan ankomst, behöver du betala totala summan direkt. Vi tar ingen extra avgift för kortbetalningar.
Betalning mot faktura kan endast ske i undantagsfall efter särskild överenskommelse vid bokningstillfället. Fakturaavgift om 75 kr tillkommer.
När det är dags att betala är det viktigt att du skriver in ditt bokningsnummer, annars vet vi inte var pengarna ska någonstans och bokningen blir ogiltig. För din egen skull rekommenderar vi att du tar med bokningsbekräftelse och kvitto vid ankomst, för att kunna styrka din bokning om det skulle behövas.
Du får ingen bekräftelse på att betalningen kommit in till oss, men kan via “min sida” på visitto.se se hur din betalningsstatus ligger till. Du kan även nå den via länken för betalning som du hittar i bokningsbekräftelsen VisitTo mailat till dig.
Vad händer om du inte betalar i tid?
Om du valt att delbetala din SEMESTERUPPLEVELSE och inte betalar anmälningsavgiften enligt bokningsbekräftelsen, kommer VisitTo att göra av avbokning. Om du däremot betalat anmälningsavgiften skickar VisitTo ut en påminnelse till e-postadressen du angett senast 45 dagar innan ankomst. Om du inte betalar i tid betraktas detta som en avbokning, och reglerna för avbokning gäller.
Om du valt att betala med faktura skickas ingen påminnelse ut. Om du inte betalar i tid betraktas detta som en avbokning, och reglerna för avbokning gäller.
Vad gäller om du vill avboka/omboka sin bokade semesterupplevelse?
Eventuell avbokning görs enklast genom att gå in på följande länk och ange bokningsnummer och e-postadress.
Du kan omboka muntligen eller skriftligen till VisitTo Kundservice per telefon +46 (0)8 409 200 00 eller via e-post [email protected]. En ombokning är inte giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från VisitTo. Vill du göra ändringar i din bokning är kostnaden 100 kronor (SEK) / bokning. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning.
Allmänna avbokningsregler gällande aktiviteter, boende, evenemang, paket- och rundresor och övriga arrangemang till ordinarie pris
Om du inte tecknat avbeställningsskydd eller om avbeställningsskydd inte är möjligt gäller följande avbokningskostnader:
Aktiviteter
40 dagar eller fler före ankomst: 0%
39- 30 dagar eller fler före ankomst: 10% av bokningens pris (anmälningsavgiften)
29-0 dagar före ankomst: 100%
Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-, fakturaavgift återbetalas ej.
Hotell
Vid rumsbokning, exempelvis hotellrum, som inte ingår i ett paket måste avbeställning ske senast dagen innan ankomst, för att full återbetalning, exkl. eventuella avgifter, ska betalas ut. Vid avbeställning senare än dagen innan ankomst ges ingen återbetalning. Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-, fakturaavgift återbetalas ej.
Vandrarhem, pensionat, bed & breakfast, Bo på Lantgård, Fjällstuga och Fäbod
5 dagar eller fler före ankomst: 0%
4-0 dagar före ankomst: 100%
Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-, fakturaavgift återbetalas ej.
Camping, Gästhamn och Ställplatser
40 dagar eller fler före ankomst: 0%
39 - 30 dagar före ankomst: 10% av bokningens pris (anmälningsavgiften)
29-8 dagar före ankomst: 75 %
7-0 dagar före ankomst: 100 %
Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-, fakturaavgift återbetalas ej.
Paket- och rundresor
Bokningar av paket och rundresor är endast ombokningsbara fram till 28 dagar före avresa. Därefter är bokningen stängd för ändringar. Observera att särskilda ändrings- och avbokningsregler kan gälla för vissa paket. De framgår i så fall vid bokningstillfället samt på din bokningsbekräftelse.
Särskilda erbjudanden
Observera att särskilda ändrings- och avbokningsregler kan gälla för vissa priser och erbjudanden. De framgår i så fall vid bokningstillfället samt på din bokningsbekräftelse.
Privat boende - Stugor, rum och lägenheter
40 dagar eller fler före ankomst: 0%
39 - 30 dagar före ankomst: 10% av bokningens pris (anmälningsavgiften)
29-0 dagar före ankomst: 100%
Avgifter för avbeställningsskydd, ändrings-, fakturaavgift återbetalas ej.
Bra att veta om din stugbokning
Ankomst – Avresa
Du får tillgång till stugan/lägenheten från kl. 14.00 avtalad ankomstdag till kl. 12.00 avresedagen om inget annat bekräftats. Innan avresa skall du utföra slutstädning av stugan/ lägenheten. Städutrustning finns i alla stugor/lägenheter. I stugbyar kan det finnas städutrustning i separat servicebyggnad. Om hyresvärden vid besiktning anser att städningen inte är tillräcklig, kommer vi låta städning utföras på din bekostnad. För vissa stugor/ lägenheter och de flesta stugbyar kan du välja att köpa slutstädning, men det behöver man förboka. Priset kan variera beroende på stugans storlek.
Priser
Priserna avser antalet bäddar i stugan/lägenheten. I beskrivningen av stugor anges antal ordinarie bäddar + antal extrabäddar enligt följande exempel: ”4+2 bäddar” vilket betyder 4 ordinarie bäddar + 2 extrabäddar.
Allmänt
Alla stugor/lägenheter är utrustade för självhushåll. Du måste själv ta med sängkläder, handdukar, toalettpapper, disk- och rengöringsmedel. I de flesta stugbyar och i vissa privatstugor kan sänglinne och handdukar hyras. I de flesta stugor/lägenheter tillåts inte husdjur. Rökning är alltid förbjuden. Information om detta finns i beskrivningen av stugan/ lägenheten. Observera att detta inte är någon garanti för att rökning inte har förekommit eller att husdjur inte har vistats i stugan/lägenheten vid tidigare tillfälle.
VisitTo:s skyldigheter och dina rättigheter gällande semesterupplevelse
VisitTo får ändra villkoren för bokningen om du som kund kan erbjudas andra likvärdiga produkter och/eller tjänster. Inträffar kostnadsökningar för VisitTo efter det att avtalet blivit bindande för parterna får VisitTo höja priset för resan motsvarande kostnadsökningen, om kostnadsökningen beror på ändringar i skatter eller andra avgifter för tjänster som ingår i bokningen. Om prisökning sker så måste VisitTo informera dig om det omgående. Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före ankomst. Bokningens pris ska sänkas om VisitTo:s kostnader, tidigare än 20 dagar före ankomst minskar av samma skäl som nämndes ovan.
VisitTo har rätt att ställa in en aktivitet på grund av säkerhetsskäl, det kan t ex handla om extremt väder eller oförutsedda hinder vid aktiviteter i fjällvärlden samt vid för få anmälda deltagare.
Om hela eller delar av din bokning inte kan levereras enligt bokningsbekräftelsen och om ingen likvärdig ersättning kan ordnas, t.ex. vandrarhem eller hotell i samma klass, så har du rätt av avboka samt få pengar tillbaka för de delar du inte utnyttjat.
Är resan påbörjad, men är tvungen att avbrytas av arrangören, har du rätt att få tillbaka pengar för de delar av bokningen som du ännu inte hunnit utnyttja.
Om en transporttjänst, evenemang eller aktivitet som ingått i bokningen ställs in med kort varsel, gäller återbetalning endast för den specifika delen.
Överlåtelse av boende och arrangemang är tillåtet före ankomst, viktigt att uppge de nya gästernas namn och uppgifter. Vid överlåtelse av transportbiljetter, i de fall där transportörens villkor godkänner det, måste transportören informeras om till vem överlåtandet skett.
Som arrangör är VisitTo skyldiga att se till att:
- Du som kund får en skriftlig bekräftelse på din bokning.
- Du får alla handlingar och övriga uppgifter i god tid.
- Du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör din bokning.
VisitTo ansvarar inte för löften som tredje part kan ha gjort direkt till dig som kund utan VisitTo:s vetskap och som VisitTo inte känt till eller borde känna till (be alltid om en skriftlig bekräftelse).
Vad har du som kund för skyldigheter?
För att boka/ingå avtal med VisitTo måste du ha fyllt 18 år. Vid boende i grupp ska minst två personer vara fyllda 18 år, om ingen högre åldersgräns anges i samband med bokningstillfället. Legitimering sker vid ankomst. Uppfyllande av åldersgräns är ett krav för att få genomföra bokad aktivitet eller evenemang, och för att få nycklar till boendet. Om du vid tillträde till aktiviteten, boendet eller evenemanget inte uppfyller åldersgränsen gäller regler för avbokning.
Det kan finnas specifika regler gällande åldersgräns för vissa aktiviteter eller upplevelser, du som kund är skyldig att följa dessa. Om du inte skulle uppfylla åldersgränsen gäller regler för avbokning.
Det är din skyldighet att själv kontrollera din bokningsbekräftelse så fort som möjligt efter att du fått den, för att kontrollera om det finns eventuella felaktigheter. Om bokningspersonal gjort specifika löften till dig, måste de stå med skriftligen i bekräftelsen för att det ska vara en garanti vid ankomst.
Du är skyldig att följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller för boendet, transportmedlet, aktiviteten, evenemanget etc. Det är inte tillåtet för fler personer att övernatta i rummet, än vad som uppgavs i bokningen. Alla personer ska uppges vid bokningstillfället. VisitTo utgår från att max 1 barn under 2 år inte använder egen bädd om inget annat anges.
Om klagomål angående störande uppträdande inkommer till anläggningen har värden rätt att omedelbart vräka dig och ditt sällskap om inte förändring sker omedelbart efter tillsägelse. Samma regler gäller också där det vistas för många personer än antalet som är tillåtet för rummet. Du blir skyldig att ersätta anläggningen för kostnader som tillkommit av det ovan nämnda. Återbetalning för återstående nätter sker endast för de nätter anläggningen lyckas boka nya gäster.
Om det skulle vara något du vill anmärka på, eller om du har klagomål, ska du i första hand vända dig till värden för boendet eller aktiviteten. Det är för att det ska finnas en chans att rätt till problemet så snart som möjligt under din vistelse.
Det är viktigt att vid bokningstillfället uppge om någon av gästerna lider av någon typ av allergi så att VisitTo som arrangör har möjlighet att erbjuda rätt rum. OBS! Det står även i beskrivningen för rummet om husdjur/rökning inte är tillåtna. VisitTo kan däremot inte garantera att det inte har varit något husdjur/rökning i rummet kort tid innan.
Avbeställningskydd
VisitTo erbjuder avbeställningsskydd för SEMESTERUPPLEVELSE. Detta kan endast beställas i samband med bokningstillfället. Avbeställningsskyddet är personligt och gäller för samtliga namngivna personer i bokningen.
Väljer du att utnyttja avbeställningsskyddet avbokas samtliga personer i bokningen. Ingen delåterbetalning kan göras om övriga väljer att utnyttja resan.
Avgiften för avbeställningsskydd är 300 kronor(SEK) per bokning.
När gäller skyddet?
Med avbeställningsskydd kan du i vissa fall avboka fram till dagen innan ankomst, vid senare avbokning utgår fullt pris för bokningen. Avbeställningsskyddet gäller vid sjukdom som inte var känd vid bokningstillfället, som dessutom kan styrkas av läkarintyg, samt vid allvarligare händelse. Avbeställningsskyddet gäller endast vid allvarligare händelse, akut sjukdom eller dödsfall hos dig eller i din närmaste familj. Med närmaste familj avses: äkta hälft/registrerad partner, sambo, barn, förälder och mor-/farförälder. Du måste avbeställa resan så snart som möjligt efter att du insett att du inte kan åka.
Vad ersätter VisitTo?
Du får tillbaka allt du betalt till VisitTo förutom 5 % i en administrativ kostnad, kostnaden för avbeställningsskyddet samt eventuella ombokningskostnader.
Hur får du ersättning?
Du avbokar resan på denna länk, www.visitto.se/boka/sv/min-sida/logga-in. Notera att resan avbokas enligt gällande avbokningsregler (det justeras så fort giltigt läkarintyg kommit in till oss). Du skickar in ditt giltiga läkarintyg till VisitTo ℅ Kolonien, Dialoggatan 16, 1tr 126 26 Hägersten omgående. VisitTo återbetalar enligt gällande regler senast 10 dagar efter inkommet giltigt läkarintyg.